Het Haar van de Hond, het toneelstuk van Hugo Claus dat in maart 1982 in première ging, is door de pers slecht ontvangen. In Vrij Nederland spreekt Koolhaas van ‘... het tot in ieder onderdeel mislukken van een zonderling gepresenteerde associatie van Christus met een hoer.’ In andere bladen wordt ironisch gesproken over ‘...de kruisweg als thriller...’, ‘...een creatieve crisis bij Claus...’. Het toneelstuk wordt ‘een schaamteloos cliché’ genoemd, waarbij de karakters van de figuren niet uitkomen boven ‘karikaturen’.
In een interview (met wie?) dat is afgedrukt in het programma van de genoemde voorstelling geeft Claus zelf al aan dat de vorm van het stuk geïnspireerd is door de kruisweg2). Het is echter merkwaardig dat alle critici zijn blijven hangen op het gegeven van deze veertien staties, zonder zich verder te verdiepen in een groot aantal verwijzingen naar andere werken, muzikaal zowel als literair. Een enkele recensent spreekt nog even over de opera, waarbij hij dan Puccini met Verdi verwart.
donderdag 28 december 2017
Kruisweg: Claus
Hollands Maandblad. Jaargang 1983 (422-433) · dbnl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten