Beste Bruno
Je mailde me:
Dag Ronald,
op 20 december stellen
we m'n boekske voor in den hotsy totsy
om 20.00u
t zou fantastisch zijn
moest ge , als ge vrij zijt en goesting hebt,
een woordje kunnen
doen
en daarna een kort
concertje
alvast merci om het te
overwegen
en tot gauw
Bruno
Boekse en kort concertje. Bruno ten voeten uit. Zich
verkleinen is ske-tjes en tje-tjes.
Ik overweeg het woordje
te doen en begin met dit briefke als proeve van overweging.
Bedankt voor de invitatie. Het zal je maar overkomen: als
gepensioneerde professor in de Hotsy mogen spreken. Het is terugkeren naar de
plaats van de misdaad want ooit was dit mijn stamcafé.
Wat gebeurde er achter deze gevel? Hugo Claus beschreef het
poëtisch:
Achter deze gevel hier
heerste gisteren nog
Heracles,
de beschermer van de
bron
van de heilige
dranken.
Achter deze gevel heb ik met de tooghangers uren gepraat. De
wereld verbeterd.
Een periode die kan samengevat worden in het motto van het
boekje dat vandaag voorgesteld wordt: “talk is cheap” maar de “booze was
expensive” in deze bar .
Trouwens, je speelde hier ooit, en je gebruikte het volgende
citaat voor de aankondiging:
Some will preach and
some will tell.
I'd
rather see it for myself
heaven
knows when heaven is
it
doesn't get much clearer than this -
Een inspirerende uitspraak. Een variant op “talk is cheap”.
Toch moet me nog iets van het hart over die ‘Talk is Cheap’.
Je moet weten dat ik heel mijn professioneel leven met talk bezig was. Ik was
immers een soort professor in taal & literatuur. Tja, talk is cheap.
Nu ja, ik voel me niet echt meer persoonlijk aangesproken
gezien ik afscheid genomen heb van Academia. Ik sloot de deur van mijn bureau
en besloot andere dingen te doen. Ik zou mezelf heruitvinden. “No more nine to
five”, zing ik met Dolly Parton.
En ik hoorde je zingen: ‘if you want the real thing, don’t
settle for less’.
Tijdens mijn zoektocht naar de “real thing”, liep ik Jo
Clauwaert tegen het lijf. Jouw lijftekenaar. Een blij wederzien. En van Jo naar
jou is maar een kleine stap. Ik was één handdruk dichter gekomen.
In mijn herinneringen behoren jouw optredens in het Gentse
tot die geestigheden die ik koester. Kleinschalig, een kleine stulp, even in
een bubble of ballon. Ik kom daar straks op terug want je denkt ongetwijfeld:
wanneer begint hij nu over mijn boekje? Je denkt: “Talk is cheap”. Hoewel, je
hebt mijn rekening nog niet gekregen…
Terug naar mijn kroniek op weg naar jouw boekje.Een tijdje geleden was ik in Maison Bleu
(12/11/16), je speelde daar met Brendan Croker in aanwezigheid van de usual
suspects. Ik was er ook. We hadden elkaar nog nooit ontmoet en die avond bleef
het bij een paar schaarse tekstballonnen.
Je leek me — en nu word ik een
amateurpsycholoog — eerder stil, wat verstrooid en
dromerig. Iemand die tekeningentjes maakt terwijl anderen praten en ondertussen
stiekem denkt: talk is cheap.
Dat beeld haal ik onvermijdelijk ook uit jouw songs. Kan je
op het podium timide zijn? Ach, ik luisterde en hoorde van weemoed druipende
verhaaltjes… Mooie woorden maar
het heeft toch iets van “talk is cheap”.
Die avond bleven Jo en ik een beetje plakken. En achter jouw
rug besloten we ooit eens iets samen te doen. De drie cowboys werden in
gedachten geconcipieerd.
Veel later, het was zomer, was ik bij jou thuis. Jo speelde
paparazi en vereeuwigde onze ontmoeting. Achteraf gezien een historisch moment
(zie de longread op het internet voor de geïnteresserde onder u). En toen – het
kan de drank geweest zijn – kwam het verzoek jouw tekeningen in te leiden.
Eerst was ik vereerd, daarna knaagde de twijfel. Over die
twijfel gaat jouw boekje. Je ziet mensen worstelen met taal in het algemeen en
tekstballonnen in het bijzonder.
Moet ik jouw boek recenseren? Acadamisch duiden? Iets over
tekstballonnen zeggen binnen het genre van de het stripverhaal? Iets zeggen als
dat het stripverhaal een hybride kunstvorm is waarin woord & beeld in dialoog
gaan? Moet ik de bekende tekenaar Will Eisner citeren (ik deed mijn huiswerk)
die tekstballonnen als een ‘desperation device’ — een wanhopig gereedschap — beschreef?
Moet ik dieper filosoferen over de rol van woorden? In het
leven zelf horen we de tekst gewoon. Talk mag dan cheap zijn maar mensen
blijken woorden nodig te hebben. De ballonnetjes bleken de oplossing te zijn
ook voor het vervangen van “hij zei” of “hij dacht”. Christopher Hart, nog zo’n
bekende stripmaker, suggereerde de vuistregel: “maximaal 18 woorden per
tekstballon, liefst minder”. Niet te veel dus…Maar je dacht: het kan nog
minder. Moet ik nog dieper filosoferen over de ballonnen? Een filosoof als Sloterdijk
schreef dat we uit de beschutte baarmoeder komen en onmiddellijk een soort
beschutte werkplaats voor onszelf creëren. Een soort imaginaire gemeenschappen
van familie tot natie, van voetbalploeg tot muziekgroep, van kerk of moskee tot
café?
Ballonnen of bubbels als sferen waarin we ons bewegen. Mag
ik beweren dat jij die sferen tekent en ze in jouw ballonnen een beetje
doorprikt?
In alles wat ik schrijf, hoor ik “Talk is Cheap”.
Misschien moet ik een song schrijven met als refrein:
We all live in bubbles
And bubbles are what
we are
You live in a bubble
with me
So we are double be
Of een song rond talk is cheap.`
My words are
Deeper than deeds
My stories are
Lovier than love
My lies are whiter
Than snow
My whisper is
louder than bombs
My tales are
Truer than cheat
My sex is
Cheaper than cheap
Misschien wil je dat wel zingen?
En ik kan veel citeren als varianten op jouw “talk is
cheap”. Maar ik kan ook jou citeren.
Ik vind dat je al eens in café De Muze (2013) jouw
tekeningen exposeerde: ‘Brunowords’ die je de ‘early years’ doopte maar die ik
als jouw ‘gele periode’ kan typeren. Tja, ik zou de kunstrecensent kunnen
spelen. Maar ik lees op jouw affiche van toen de waarschuwing:
“It’s a very loud world when you want to be heard, and it
only changes when you’re quiet”.
Opnieuw een variant op “talk is cheap”.
En in jouw boekje staat in tekeningen veel waarschuwingen
tegen woorden. Zo schrijf je:
“Hank B Marvin zei me ooit dat je geen woorden nodig hebt om
een sterk gevoel uit te drukken of om een beeld te creëren. Zo is Brunowords
ontstaan. “
Een citaat dat weer stimuleert om mijn talk kort te houden.
Hank B. Marvis van The Shadows. En het toeval wil dat ik een
tijdje geleden naar zijn nieuwe CD luisterde onder de wellduidende titel:
“without a word”. En ik leg Keith Richards op met zijn Talk is Cheap’:
Hoe lang mag mijn introductie duren? Niet langer dan een
song van Bruno, bedacht ik dus. Ik stop er dus mee want de song wordt wel zeer
lang. Kortom, ik zal er zijn en deze brief voorlezen, en zo jouw boekje
aanbevelen want het is een geestig boekje. En de zaal overtuigen: Het boekje is
beter dan de inleidende talk. Talk is cheap.
Maar ik heb mijn best gedaan en ik denk aan een uitspraak
van Dolly Parton: It costs a lot to look so cheap.
Genoeg woorden. Geen woorden maar daden.
Ik citeer nog eens wat je schreef: “t zou fantastisch zijn
moest ge een woordje kunnen doen en daarna een kort concertje”. Voor alle
zekerheid: dat kort concertje zal van jou moeten komen.
Met vriendelijke groet
Ronald
Geen opmerkingen:
Een reactie posten