Georges Minne: de verloren zoon
Je vertelt aan de telefoon dat je naar jouw vader ging die
je als een heemkundige beschrijft. 89 is jouw vader, kras maar wat doof voeg je eraan toe.
Wie naar zijn vader terug gaat, voelt zich
steeds de verloren zoon.
In het Museum voor Schone Kunsten te Gent staat er zo’n
verloren zoon van George Minne (1896).
Je vertelt dat je welkom was bij jouw vader omdat hij veel te vertellen had over onze staties.
Je vertelt dat je welkom was bij jouw vader omdat hij veel te vertellen had over onze staties.
Ach ja, dat verwelkomen van de verloren
zoon is door zoveel kunstenaars in beeld gebracht. Wat Minne betreft, valt het
natuurlijk op dat vader en zoon elkaar naakt ontmoeten en ook wel een wat
vreemde positie innemen. Hun geslachtsorganen raken elkaar en de zoon gaat van
de grond. Het lijken wel geliefden. Broeders. Een pièta voor mannen. Misschien
is de zoon wel dood.
Meestal zien we bij Minne moeder en kind verschijnen. Het
kind dat naar de schoot van de moeder terug keert. Deze keer is het de vader. Hun
armen zijn onontwarbaar en daardoor is het een verwarrend beeld en ontmoeting. Critici
schreven dat het beeld een omkering suggereert:
“de vader die door het vertrek - de geboorte - van de
volwassen geworden zoon die hij verwekte ten dode was opgeschreven, blijkt hier
tot nieuw leven gewekt door diens terugkeer - zijn sterven” (Stefan Beyst, juni 2012).
Er is leven na de dood.
Ik denk niet dat de ontmoeting van jouw vader zo verliep maar kom, het was toch Jo, de zoon – al of niet verloren – die met de vader praat. Niet over Georges maar over Richard. Ook vaders hebben hun helden. Jouw vader die weigert zijn hoorapparaat in te steken, laat staan aan te zetten. En toch is het geen dovemansgesprek. Jouw vader die vertelt...
(wordt vervolgd)
PS We moeten een bezoek brengen aan het beeld in MSK Gent.
PS We moeten een bezoek brengen aan het beeld in MSK Gent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten